- budowanie właściwego wizerunku biblioteki; - przełamywanie stereotypów w relacjach biblioteka-samorząd; praca nad zmianą wizerunku biblioteki i bibliotekarza - chodzi o zmianę mentalności;
- używanie właściwego języka w relacjach ze środowiskiem i władzami gminy;
- odpowiednie, efektywne przekonywanie samorządu do działań biblioteki, czyli : zasypywanie pomysłami, wskazywanie przy tym korzyści dla społeczności lokalnej i korzyści dla promocji gminy;
- pokazywanie dobrych przykładów;
- wykorzystywanie autorytetów do swoich działań;
- angażowanie sprzymierzeńców z innych bibliotek;
- stosowanie marketingu narracyjnego, czyli opowiadać o bibliotece i co się wydarzyło samorządowcom i znajomym. Chwalić się, ale nie nudzić.
W BIBLIOTECE O FINANSACH? WARTO SPRÓBOWAĆ.
- minimalizowanie zjawiska wykluczenia cyfrowego osób po 50 roku życia mieszkających na wsiach i w małych miastach;
- zwiększenie umiejętności seniorów biorących udział w kursach organizowanych przez bibliotekarzy w zakresie korzystania z usług finansowych dostępnych przez Internet, w tym elektronicznej bankowości;
- przygotowanie bibliotekarzy do uczenia osób dorosłych w czasie spotkań edukacyjnych w bibliotekach;
- udostępnienie bibliotekom platformy e-learningowej pozwalającej na zapoznanie seniorów z dostępnymi w Internecie narzędziami związanymi z finansami.
NATURALNA SOCJOLOGIA, CZYLI JAK PYTAĆ, BADAĆ, WYCIĄGAĆ WNIOSKI BY NAM SIĘ TO NAPRAWDĘ PRZYDAŁO?
- budowa diagnozy : biblioteka + diagnoza = idealny związek
- autodiagnoza, np. oczekiwania czytelników, ocena zajęć;
- badanie otoczenia, np. bariery dla nieużytkowników, sytuacja lokalnych (seniorów/młodzieży) -
- konstruowanie pytań/ szukanie źródeł wiedzy - zbieranie wiedzy (triangulacja)
- prezentacja wyników (rekomendacje) -
- Obserwacje
- Fotografia/film
- Wywiad indywidualny
- Wywiad grupowy
- Warsztat kreatywny
- Spacer asystowany
- Ankieta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz